|
Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. II z zakresu edukacji matematycznej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 53475 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Pracując z uczniami klas I-III często na lekcjach stosuję gry i zabawy dydaktyczne. Wykorzystuję je jako element stwarzający sytuację problemową, stanowiący podstawowy trzon wprowadzonych treści kształcenia, dla celów ćwiczebnych oraz kontrolno – utrwalających. Prowadząc je w sposób przemyślany i ciągły przez cały rok doprowadziłam do wzrostu aktywności uczniów. Podaję kilka przykładów, gier i zabaw, które stosowałam podczas zajęć sprawdzających umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 1000 w kl. II.
Scenariusz lekcji matematyki w klasie II.
TEMAT: Gry i zabawy w nauczaniu matematyki-dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 1000 CELE: Uczeń potrafi:
- dodawać, odejmować i porównywać liczby w zakresie 1000
- potrafi uczestniczyć w zabawach i grach matematycznych
- udzielać poprawnych odpowiedzi
- wyrażać co czuje
- stosować się do reguł
- logicznie myśleć
- współpracować w zespole podczas rozwiązywania problemów
- dbać o ład i porządek podczas pracy Uczeń umie:
- rozwiązywać zadania tekstowe
- napisać i odczytać liczby w zakresie 1000
- wykorzystać umiejętności matematyczne w grach i zabawach Uczeń rozumie:
- zależności między dodawaniem a odejmowaniem
- znaczenie bezpieczeństwa podczas zabaw
METODY:
- podające: pogadanka, objaśnienie, dyskusja
- problemowe: gry dydaktyczne
- eksponujące: pokaz połączony z przeżyciem
FORMY:
- indywidualna, zbiorowa, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zabawy matematyczne: „Układanka", „Dobieranka", „Zagadka-szyfr", „Kwadrat magiczny", oś liczbowa, kartoniki z liczbami, zadanie tekstowe, kostki do gry, słoneczka, mapa
PRZEBIEG LEKCJI:
- Czynności organizacyjno porządkowe. Powitanie się uściskiem- „Zabawa iskiereczka"
- Ćwiczenia z gimnastyki mózgu wg P. Dennisona
a) punkty na myślenie b) ruchy naprzemienne c) leniwe ósemki
- Rachunek pamięciowy (praca zbiorowa)
- policz setkami
- oblicz sumę liczb
- oblicz różnicę liczb
- Zabawa matematyczna „ Układanka"
Ułóż obok sumy odpowiednie działanie. Uporządkuj liczby od najmniejszej do największej i odczytaj hasło. (praca w grupach) 400 700+20 T 720 600+50 A 650 400+400 O 800 300+100 L Otrzymujemy hasło: LATO
- Zabawa dramowa.
Zamykamy oczy , przypominamy sobie jakie dary przyniosło nam minione lato.O czym pomyśleliście?(dzieci wymieniają) Uczniowie losują kartoniki z wyrazami, odczytują je i w nagrodę zostają zaczarowane w liczby.(poziomki, maliny, słońce plaża, zboże, przygody, pamiątki)
- Zabawa „Żywe liczby"
Kilkoro dzieci wychodzi na środek klasy i prowadzi rozmowę:,, Jestem liczbą 400, jestem od ciebie większy o 200".
- Zabawa „Trójkąty"(praca indywidualna )
Każde dziecko ma po 4 trójkąty i po 2 znaki mniejszości i większości. Polecenie: Wpisz dowolną liczbę trzycyfrową, aby po wstawieniu znaku działanie było prawdziwe.
- Zadanie tekstowe. ( praca indywidualna )
Do sklepu przywieziono 300 kg jabłek i 200 kg gruszek. Ile owoców przywieziono do sklepu? Uświadomienie dzieciom o konieczności spożywania owoców i warzyw.
- Gra matematyczna „Kostka"
Dzieci rzucają 3 razy kostką do gry i zapisują liczbę trzycyfrową. Zapisują kilka liczb i zapamiętują. Jedno z nich wychodzi z klasy. Podczas nieobecności jedna hczba znika. Uczeń przychodzi i odgaduje ją.
- Zabawa „Zagadka szyfr " ( praca w grupach ) -należy rozwiązać poszczególne działania i znaleźć do tej liczby odpowiednią literę zaszyfrowaną. Działania na dodawanie i odejmowanie.
1.100+100= A.200 B.400 C.320 2.200+100= A. 100 B.O C.300 3.400-100= A. 10 B.O C.300 4.900+100= A. 1000 B.800 C.700 5.1000-200= A. 10 B.200 C.800 6.700+100= A.800 B.20 C100 7.900-500= A.200 B.100 C.400 A B C 1 W O R 2 s Z A 3 D P K 4 A B Z 5 K L C 6 J N F 7 I Y E
- Zabawa „ Malejące liczby"
Każda grupa otrzymuje kartki z liczbami i wyrazami. Układa liczby od największej do najmniejszej odczytując wakacyjne przestrogi.
- NIE PRZEBYWAJ ZBYT DŁUGO NA SŁOŃCU!
- KĄP SIĘ W BEZPIECZNYCH MIEJSCACH!
- NIE ODDALAJ SIĘ OD OPIEKUNÓW!
- Zabawa „Tworzymy pociągi"
Dzieci stoją z przypiętym kartonikiem z liczbą. Tworzą pociąg, którego lokomotywą będzie dziecko z największą liczbą. Pozostałe wagony to dzieci z kartonikami, na których zapisane liczby ustawione są w porządku malejącym. Następnie zmieniamy dzieciom kartoniki tak, aby powstały nowe pociągi. Przed wyruszeniem jedno dziecko sprawdza czy wszystkie wagony są prawidłowo ustawione. „Pociąg" jedzie, a dzieci śpiewają piosenkę „Jedzie pociąg z daleka..." i pokazują na mapie miasto do którego zawiezie ich pociąg na wakacje.
- Zadanie domowe „Kwadrat magiczny"
Ułóż tak liczby, aby suma w każdym rzędzie wynosiła 600.
- Podumowanie.Ewaluacja.
Każde z dzieci dostaje „wakacyjne słoneczka". Narysujcie na nich buzie-jak czuliście się na zajęciach? Lekcje opracowała Dorota Kopera hospitował Arkadiusz Durda |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|